Gárdony, Posta utcai Óvoda
|
|
|
Intézményi Minőségirányítási Program Gárdony Város Önkormányzata I.sz. Óvoda
Készítette: Nagy Vencelné
2.Az intézmény minőségpolitikája 2.1.Az intézmény minőségpolitikai nyilatkozata 2.2.Céljaink és tevékenységeink 3.Az intézmény minőségirányítási rendszere 3.1.A vezetés szerepe a minőségirányítási rendszerben 3.1.3.Vezetői ellenőrzés és értékelés 3.1.4.A minőségirányítási rendszer feltételeinek biztosítása 3.2.A minőségirányítási rendszer működése 3.2.1.A partnerközpontú működés 3.2.1.1.Kommunikáció a partnerekkel 3.2.1.2.Partneri igény és elégedettség mérése 3.2.2.Humán erőforrás fejlesztése 3.2.2.1.A munkatársak továbbképzése 3.2.2.2.A munkatársak bevonása a programba 3.2.3.1.Helyi programkínálat tervezése, értékelése 3.2.3.2.Pedagógia tevékenység közös követelményeinek érvényesítése 3.2.3.3.A pedagógusok együttműködése 3.2.4.Az intézmény mérési és értékelési rendszere 3.2.4.1.A pedagógiai tevékenység hatékonyságának mérése, értékelése 3.2.4.1.1.A munkatársak tevékenységének mérése, értékelése 3.2.4.1.2.A gyermekek mérése, értékelése 3.2.4.2.A vezetői tevékenység hatékonyságának mérése, értékelése 3.2.4.3.Intézményi önértékelés 3.2.5.Az intézmény működésének javítása, fejlesztése 3.2.5.1.Eredményvizsgálat, visszacsatolás 3.2.5.2.Folyamatok azonosítása, szabályozása 3.2.6.A dokumentumok kezelésének rendje
BevezetőAz intézményi minőségirányítási program elkészítését az 1993. évi LXXIX törvény a közoktatásról 40. §-a írja elő: „(10) A közoktatási intézmény feladatai hatékony, törvényes és szakszerű végrehajtásának folyamatos javítása, fejlesztése céljából meghatározza minőségpolitikáját. A minőségpolitika végrehajtása érdekében minőségfejlesztési rendszert épít ki és működtet.” A minőségirányítási program az intézmény stratégiai dokumentuma. 1.1.Az intézmény adataiAz intézmény neve: I. sz. Óvoda Székhelye: 2483 Gárdony, Posta u 20. Elérhetősége: Tel. / Fax: 06-22/355-055 Fenntartója: Gárdony Város Önkormányzata Jogállása: részben önállóan gazdálkodó szerv Típusa: Óvoda Az alapító okirat kelte: 21/1997. III. 4. Alaptevékenysége: Óvodai nevelés Az intézmény képviselője: Nagy Vencelné Az óvoda bemutatása Gárdony Város Önkormányzata 4 óvodát üzemeltet a város területén. A mi óvodánk 5 csoporttal működik, melyben a személyi és tárgyi feltételek a mai kor követelményeinek megfelelnek: 11 óvodapedagógus, 5 szakképzett dajka látja el az óvodai feladatokat. Az óvoda épülete, a csoportszobák, az öltözők, a mosdók, az udvar és az óvoda környezete igényesen, esztétikusan kiépített, jól felszerelt. A nevelőtestületünk szakképzett óvodapedagógusokból áll, akik elkötelezettek a minőségi munka, a partneri együttműködés és saját maguk önképzése iránt. Célunk továbbra is egy olyan óvoda üzemeltetése, ahol a családias légkör, a gyermekszeretet, a játék prioritása, a játéktevékenységbe integrált képességfejlesztés és tanulás, a pedagógusok kvalifikált szakmai tudása, az elkötelezettség és elhivatottság a legfontosabb szempont. Az 1993. évi oktatási törvény biztosítja intézményünk szakmai önállóságát, mellyel éltünk is; saját magunk készítette nevelési programmal dolgozunk. Óvodánk nyitott, folyamatosan fejlődő, befogadó intézmény, melyet továbbra is szeretnénk megtartani. A benne dolgozó pedagógusok is folyamatosan vállalják a szakmai továbbképzéseket, ezzel is megfelelve a kitűzött céloknak. Hiányoljuk a dajkák szakképzését, mert ők is a gyermekekkel közvetlenül az óvodapedagógus munkáját segítve dolgoznak, számukra is fontos lenne a kor követelményeinek és elvárásainak való megfelelés. Fontosnak tartjuk a partneri együttműködést a szülői házzal, a fenntartóval, az iskolával, a Nevelési Tanácsadóval, a Gyermekjóléti Szolgálattal, a gyermekorvossal és a tágabb környezettel. Programunk a gyermekek és szülők számára lehetőséget biztosít szolgáltatások igénybevételére, melyet szívesen vesznek és igényelnek is, mivel a néptánc, az úszásoktatás és a tartásjavító gyermektorna hozzájárulnak a gyermek egészséges testi-lelki fejlesztéséhez, jól kiegészítve a pedagógusok fejlesztő munkáját. Óvodánk nagycsoportosai és pedagógusai a város rendezvényein folyamatosan szerepelnek (Öregek Világnapja, Mikulás, Karácsony, Anyák napi megemlékezések, Gárdonyi napok).2003. május 1-től önállóan megindítottuk konyhánkban a HACCP Minőségbiztosítási Rendszert. Intézményünk 2003. december 1-től vezette be az ISO Minőségbiztosítási Rendszert. Mindez bizonyítja, hogy elkötelezettek vagyunk a minőségi munka, a minőségi rendszer kiépítéséért és megvalósításáért.
2.Az intézmény minőségpolitikája2.1.Az intézmény minőségpolitikai nyilatkozataAz I. sz. Óvoda törvényes, eredményes és hatékony működésének alapja a minőség. A minőség az óvodai feladatok komplex ellátását biztosító tervezési, szervezési, mérési, értékelési, döntési rendszerekben, eljárásokban, intézményi folyamatokban megjelenő jellemzők összessége. A minőség biztosításáért az óvoda vezetése és minden óvodai dolgozó felelős. Törekszünk arra, hogy a település lakosságának egy része (óvodás gyermekek családja) felénk irányuló elvárásainak megfeleljünk, minőségpolitikánkat érvényesítjük valamennyi eljárásunkban, döntésünkben. Ennek megfelelően biztosítjuk, hogy: -Az óvodai nevelőtestület megfeleljen a törvényesség, szakszerűség, eredményesség és hatékonyság követelményeinek -Az óvodai dolgozóink munkáját a szakértelem, a nyitottság, az eredményesség jellemezze -Az óvoda működésében a törvényesség és szakszerűség mellett gyermekközpontú, humánus és kreatív legyen -Óvodánk kiemelt figyelmet fordít az intézményi szervezeti struktúra hatékony kiépítésére és működtetésére, a szervezeti kultúra tudatos fejlesztésére, az infrastruktúra, a környezetvédelem, a versenyképesség, a humánerőforrás fejlesztésére; a civil kapcsolatok fejlesztésére, az óvoda pedagógiai munkájának fejlesztésére Fontosnak tartjuk, hogy munkánkat a partneri szemlélet jellemezze. Vállaljuk, hogy az Óvodai nevelés országos alapprogramjában előírtakat igyekszünk maradéktalanul megvalósítani. Partnereink érdekében folyamatosan vizsgáljuk elégedettségüket, elégedetlenségüket és ezt figyelembe véve formáljuk tevékenységünket. Felelősek vagyunk a ránk bízott gyermekekért, ezért részükre a tőlünk telhető legoptimálisabb szociális és pedagógiai környezetet biztosítjuk. Intézményünk kinyilvánítja, hogy a minőség munkánk jellemzője, egyben szemléletmód is az óvoda működésében. Céljaink megvalósítása érdekében elsősorban a jogi szabályzóknak való megfelelésre törekszünk a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 40.§-a szerint a minőségpolitikánk végrehajtása érdekében minőségfejlesztési rendszert építünk ki és működtetünk. Minőségpolitikánk lehetővé teszi, hogy a céljaink megvalósítása során feltárjuk és megoldjuk a minőséget befolyásoló problémákat. 2.2.Céljaink és tevékenységeinkA fenntartói minőségirányítási program intézményünkre vonatkozó része alapján
2.2.1.Biztosítjuk az óvoda törvényes, az adott feltételek mellett a lehető legszakszerűbb legszínvonalasabb és leghumánusabb feladatellátást. 2.2.2.Törekszünk a partnerek – gyermek, szülő, pedagógus, egyéb intézményi dolgozó, fenntartó, társintézmény, szolgáltatók, stb. – által az óvodával szemben támasztott igények tervezett, hatékony, átlátható és ellenőrizhető kielégítésére. 2.2.3.Folyamatosan, célszerűen és tervezetten fejlesztjük humán erőforrásainkat. 2.2.4.A pedagógiai munka színvonalának emelése, valamint a gyermekek identitásának erősítése érdekében folyamatosan ápoljuk és fejlesztjük az intézményi külső kapcsolatokat. 2.2.5.Felkutatjuk és kiaknázzuk a különböző térségi, országos vagy nemzetközi pályázati lehetőségeket a rendelkezésre álló források bővítése, a feladatellátás színvonalának emelése érdekében. 2.2.6.Az óvodavezető minden – munkaköréből eredő – megnyilvánulásában elkötelezettséget mutat a minőségirányítás rendszerének kiépítése és folyamatos működtetése iránt. 2.2.7.2004. április 30-ig a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 40.§ (10) bekezdésének előírása szerint véleményeztetett, valamint az alkalmazotti közösség által elfogadott minőségirányítási programunkat beterjesztjük a fenntartóhoz jóváhagyásra. 2.2.8.2004. szeptember 1-től hatásosan és hatékonyan működtetjük az intézmény minőségfejlesztési rendszerét. 2.2.9.Biztosítjuk a működési körzetből érkező gyermekek felvételét, illetve elhelyezését, valamint életkori sajátosságaiknak megfelelő nevelést. 2.2.10.Biztosítjuk a működési körzetből érkező valamennyi, a Kt. 24. § (3) bek. hatálya alá tartozó gyerme felvételét és életkori sajátosságaiknak megfelelő nevelését. 2.2.11.Célunk, hogy a működési körzetünkben minél több hátrányos helyzetű családban élő gyermek családja valódi alternatívának tekintse a minél korábbi óvodai beíratást. 2.2.12.Folyamatosan figyelemmel kísérjük az intézmény területén a gyermekbalesetet esetlegesen előidéző okokat; ezek megszűntetésére haladéktalanul intézkedéseket foganatosítunk. 2.2.13.Kiemelt figyelmet fordítunk a gyermekek testi és lelki állapotának javítására, a rendszeres tisztálkodásra, a ruházat, a környezet rendben tartására, ápolására. 2.2.14.Folyamatosan törekszünk arra, hogy a pedagógusok és gyermekek, valamint a gyermekek és gyermekek kapcsolataiban minél bensőségesebb, minél családiasabb légkör jellemezze az intézményt. 2.2.15.Kiemelt figyelmet fordítunk a csoportszobák, illetve az óvodai környezet esztétikájára, otthonosabbá tételére, valamint e környezet védelmére. 2.2.16.Kiemelt figyelmet fordítunk az egyéni képességfejlesztésre, a hátrányok csökkentését szolgáló fejlesztő programok minél hatásosabb végrehajtására, a gyermekek személyiségének fejlesztésére. 2.2.17.Tervezetten, rendszeresen és ellenőrizhetően tájékoztatjuk a gyermekek szüleit – részletesen és érdemi módon – a gyermekek fejlődéséről, tanácsokat adunk illetve segítséget nyújtunk a gyermekek neveléséhez. 2.2.18.Rendszeres kapcsolatot tartunk az illetékes gyermekvédelmi, szociális és egészségügyi intézményekkel, illetve pedagógiai szakszolgálatokkal a gyermekek érdekeit veszélyeztető problémák megoldása érdekében. 2.2.19.Célunk, hogy az óvodából kilépő gyermekek birtokában legyenek saját ellátásuk képességének, illetve jó eséllyel kapcsolódhassanak be az iskolai tanulás folyamatába. 2.2.20.2004. április 30-ig felülvizsgáljuk és benyújtjuk a fenntartónak jóváhagyásra a nevelőtestület által elfogadott óvodai nevelési programunkat. 2.2.21. 2004. november 30-ig felülvizsgáljuk és benyújtjuk a fenntartónak jóváhagyásra – a Kt. 40. § (9) bek. szerinti egyetértési nyilatkozatokkal együtt – a nevelőtestület által elfogadott házirendünket a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 102. § (2) bek. f) pontja, illetve 129. § (8) bek. alapján. 2.3.Intézményi célokA minőségirányítási programunkat a nevelési programunk megvalósítását szolgáló eszközrendszernek tekintjük. Kiépítésével, működtetésével szeretnénk biztosítani a nevelési programunkban megfogalmazottak teljesítését. Ennek érdekében a minőségbiztosítási munkacsoport javaslatára a nevelőtestület (szükség szerint az alkalmazotti közösség) az éves munkaterv összeállításához minőségcélokat fogad el, melyek elérését, mérését, értékelését éves tervében rögzíti. Az intézményi célokat formáló elveink, a minőségi célokhoz vezető fontosabb tevékenységek a Nevelési Programunkból:
3.Az intézmény minőségirányítási rendszere3.1.A vezetés szerepe a minőségirányítási rendszerbenA vezetőség ebben az Intézményi Minőségirányítási Programban leírt minőségfejlesztési rendszert a Gárdony Város Önkormányzata által fenntartott I.sz. Óvoda szolgáltatásaira vezette be. A minőségirányítási rendszert a közoktatási törvény 40. §. követelményeinek megfelelően dolgoztuk ki. A rendszer kiépítésekor figyelembe vettük a fenntartó önkormányzat ÖMIP- ben megfogalmazott elvárásait is. Az intézmény vezetője kinyilvánítja teljes elkötelezettségét -a partneri igények és elvárások teljesítésének tudatosításában az intézmény minden szintjén, -a minőségpolitika és a minőségcélok meghatározásában, betartásában, elérésében, rendszeres felülvizsgálatában, -a minőségirányítási rendszer időszakos átvizsgálásában, -a minőségirányítási rendszer kifogástalan működéséhez szükséges erőforrások mindenkori biztosításában – a költségvetés lehetőségei szerint. A vezető vállalja, hogy a kiépített és működtetett rendszert fenntartja, és folyamatosan tökéletesíti a partneri elégedettség megtartása és javítása (újabb partnerek megnyerése) céljából. Az intézmény munkatársai felelősséget viselnek a jelen program megvalósításáért, a célok eléréséért, a minőséget befolyásoló folyamatok előírásszerű végrehajtásáért. Minden munkatárs joga és kötelessége a szolgáltatásaink bármely fázisában észlelt, a minőséget károsan befolyásoló jelenséget felismerve azokat a hatáskörrel felruházott kollégáknak jelezni. Joga és kötelessége a megszüntetésre vonatkozóan javaslatot tenni. 3.1.1.Jogszerű működésAz intézményvezetés gondoskodik arról, hogy az intézmény működését szabályozó jogi dokumentumok, törvények, különböző szintű rendeletek a fenntartó önkormányzat, valamint az intézmény belső szabályozói hozzáférhetőek legyenek, azokat az intézmény alkalmazottai ismerjék és betartsák. Jogi dokumentumok azonosítása: ·Törvények ·Rendeletek ·Fenntartói szabályozók ·Belső, óvodai szabályzatok 3.1.2.TervezésCélunk olyan tervezési struktúra kialakítása, mely eszköz lehet a kiszámítható, ellenőrizhető, egyenletes óvodai munkában. Feladatunk a stratégiai tervezés folyamatának leírása, az operatív tervezés kidolgozása, a tervezési szintek meghatározása. Célok megfogalmazása Az óvoda szervezeti céljait a vezető és a munkatársak egyetértésben határozzák meg. A célokat a jogi környezet elvárásai, és az ÖMIP mérhető, konkrét követelményei, elvárásai alapján stratégiai, operatív szinten és a napi működés szintjén tervezzük. Feladatok kijelölése Az intézmény meghatározza és lefekteti azokat a feladatokat (folyamatokat), amelyek szükségesek a partnerek által igényelt szolgáltatások tökéletes végrehajtásának tervezéséhez. A feladatok hatékony megoldása érdekében az óvodavezető megfelelő hatáskörrel és döntési joggal ruházza fel az egyes munkatársakat. (Minőségügyi csoport tagjai) Erőforrások biztosítása Az intézmény vezetője az éves munkatervben dokumentáltan meghatározza, és időben biztosítja a szükséges erőforrásokat a minőségügyi folyamatok fenntartásához és működtetéséhez. Az erőforrások biztosításáért – a költségvetés függvényében - teljes felelősség az óvodavezetőé. Emberi erőforrások Az intézmény csak olyan szolgáltatások megvalósítását tervezi, amelyekhez rendelkezik a szükséges személyi feltételekkel. Az egyes munkakörök, beosztások ellátásához szükséges végzettségek, képzettségek a jogszabályokban, munkaköri leírásokban vannak szabályozva. A követelményeknek való megfelelést a vezetőség rendszeresen felülvizsgálja, figyelembe véve a változó körülményeket, a partneri igények módosulásait. Szükség esetén újrafogalmazza és dokumentálja a munkakör betöltésének feltételeit. A személyi feltételek tervezése, megteremtése a vezető felelőssége. 3.1.2.1.Stratégiai tervezésAz intézményi folyamatok hosszú távú, meghatározó jelentőségű tervezése, a tervek megfogalmazása és dokumentálása elsősorban az intézmény nevelési programjában történik. A tervezés folyamatában a munkatársak közösen vesznek részt. A stratégiai tervezéshez kapcsolódó feladatokat az óvodavezető koordinálja. A tervezés teljes folyamatában a minőségügyi csoport egyetértő közreműködésére van szükség. A tervezéskor figyelembe kell venni:
A stratégiai „MIT” kérdésekre a Nevelési Program fogalmazza meg a válaszokat. Cél: az intézmény olyan nevelési programmal rendelkezzen, amely tartalmazza az óvoda küldetésnyilatkozatát, jövőképét, pedagógiai alapelveit, legfontosabb értékeit, céljait, és megfelel a törvényi előírásoknak. A nevelési program módosítása a partneri igényeknek, az önértékelés eredményeinek és az óvoda értékeinek figyelembe vételével történik. A feladat elvégzéséért az óvoda vezetője a felelős, munkáját a feladat elvégzésére létrehozott csoport segíti. Munkájukat elfogadott ütemterv alapján végzik, a nevelőtestület teljes bevonásával. A pedagógiai program módosításának elfogadásához a nevelőtestületi létszám 2/3-os támogatása szükséges. A módosítás során be kell szerezni a törvényben meghatározott szervezetek véleményét. A stratégiai „MIVEL” kérdésekre az SZMSZ fogalmazza meg a válaszokat Cél: az intézményi szervezeti struktúra folyamatos fejlesztése, optimalizálása. Jellemezze a dokumentumot a szervezeti kapcsolatrendszer minden érintett alkalmazott számára történő bemutatása, az alá-fölérendeltségi viszonyok átláthatósága, a működés paramétereinek leírása, a szervezeti feladatok leosztása, a munkaköri feladatok megfogalmazása. A stratégiai „HOGYAN” kérdésekre a Minőségirányítási program fogalmazza meg a válaszokat Cél: a minőségirányítási program létrehozása annak érdekében, hogy az óvoda képes legyen a nevelési programban megfogalmazott értékek alapján eredményesen és hatékonyan működni. Biztosítja a minőségpolitikában megfogalmazott célok megvalósítását. A MIP elkészítéséért az óvoda vezetője a felelős. A feladat elvégzését a minőségirányítási csoport segíti. Munkájukat elfogadott ütemterv alapján végzik, a nevelőtestület bevonásával. A minőségirányítási program elfogadásához illetve módosításának elfogadásához az alkalmazotti létszám 2/3-os támogatása szükséges. Az alapdokumentumokra vonatkozó stratégia
3.1.2.2.Operatív tervezésAz éves munkaterv Cél: az óvoda rövid távú tervezett működésének biztosítása. a.) Előkészítés A megfelelő törvényi és rendeleti időpontok és elemek figyelembevétele. A munkaterv elkészítéséhez javaslatot tevők körének meghatározása: - a nevelőtestület - a minőségbiztosítási csoport, - a szülői szervezet A korábbi munkaterv figyelembe vétele (beválásvizsgálat, alpontok átemelése ill. felülvizsgálata). Mérési, értékelési eredmények elemzése, számbavétele. b.) Az éves munkaterv elkészítése A főbb tartalmi elemek megfogalmazása, fő tevékenységi területek meghatározása. A stratégiai dokumentumok és a javaslatok alapján a prioritások megállapítása. Feladatok meghatározása sikerkritériumokkal, felelősökkel, határidőkkel. Feladatok delegálása, megbízások. A tartalmi területek közötti egyeztetés. c.) Az éves munkaterv elfogadása A munkaterv elfogadásához be kell szerezni a törvényben meghatározott szervezetek véleményét. A munkaterv elfogadásához a nevelőtestület 2/3-os támogatása szükséges. d.) Az éves munkaterv lebontása havi ill. heti tervekre Havi program. Rendezvények forgatókönyvei, eljárásrendek, szabályozott folyamatok. Az éves munkatervet a nevelőtestület fogadja el (Kt. 57. § (1) bek. c) pontja), de ki kell kérnie a szülői szervezet véleményét (11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 2. § (1) bek.). Az éves munkaterv a nevelési évre szól. Tartalmazza:
Az éves munkaterv elkészítésének főbb szempontjai:
3.1.3.Vezetői ellenőrzés és értékelésCél: az intézmény jogszerű működésének, a belső szabályozók által meghatározott munkarendjének vezetői ellenőrzése. A rendszeres és szakszerű vezetői ellenőrzés célja: -segítse az intézmény szabályok szerinti folyamatos és zökkenőmentes működését, -jelentsen motiváló erőt a beosztottak számára, -segítsen megerősíteni a jól zajló folyamatokat, ismerje el az eredményeket, -mutasson rá az elkövetett hibákra, rosszul megválasztott módszerekre, -adjon információt a visszacsatoláshoz, a stratégiai tervezéshez és döntéshez ill. az eseti döntések, problémamegoldások esetében, -adjon támpontot a személyek munkájához, illetve a folyamatok értékeléséhez. Minőségügyi ellenőrzés Az intézmény vezetése a minőségirányítási rendszert évente legalább egy alkalommal, szükség esetén többször is felülvizsgálja. A felülvizsgálat kiterjed a következőkre:
A vezetőségi átvizsgálás (ellenőrzés) megállapításait és a hozott intézkedéseket a vezető feljegyzésben dokumentálja. Vezetői ellenőrzési táblázat tartalmazza: tevékenység, terület, ellenőrzést végző, érintett, módszer, idő, dokumentáció, tájékoztatás, felhasználás. Vezetői ellenőrzés területei: A stratégiai folyamatok ellenőrzése: -a nevelési program -a vezetői program (pályázat) -a minőségirányítási program -a pedagógus továbbképzési terv -az éves beiskolázási terv -a humán erőforrás biztosítása -a tárgyi feltételek alakulása: o kötelező eszköz-beszerzés o felújítások o beruházások o leltár és selejtezés o a költségvetés alakulása -a belső szabályozók működése: o szervezeti és működési szabályzat o házirend o közalkalmazotti szabályzat -a hagyományos óvodai rendezvények tervezése, szervezése, lebonyolítása -az óvodai adminisztráció működése: o adatkezelés o dokumentumok kezelése o irattározás o munkaegészségügy o tűz- és balesetvédelmi tervek ellenőrzése A mindennapi működés ellenőrzése (a felsorolás nem jelent sorrendet): -éves tervek, csoportprogramok ellenőrzése, -a munkaidő pontos betartása, -a mindennapos adminisztráció (foglalkozás kezdése, befejezése, hiányzók beírása, túlórák, jelenléti ívek, szabadság-nyilvántartás ) -megrendelők, úti rendelvények, elszámolások, -a helyettesítések, -a pedagógiai munka, -új kollégák, pályakezdők rendszeres, a többiek alkalomszerű, tervezett, módszeres ellenőrzése -a házirend betartásának ellenőrzése, -az óvodai rendezvények ellenőrzése, -eseti beszámolók, jelentések határidőre ill. az elvártak szerinti teljesítésének ellenőrzése, -tűz- ill. bombariadós készültség ellenőrzése. -dokumentumok elemzése, -kérdőívek, felmérések, -interjúk, beszélgetések, -foglalkozások látogatása, -a munkavégzés közbeni ellenőrző látogatás (takarítás, karbantartás, díjak beszedése, rendezvény lebonyolítása stb.), -személyes feljegyzések készítése, -az alsóbb szintű ellenőrzésről kért beszámoló. A vezetői ellenőrzés dokumentálása: -ellenőrzési napló, -jegyzőkönyvek, -beszámolók. Az értékelés Vezetői értékelés a szervezeti hatékonyság értékelésére irányul. Cél: az intézményi működés időszakos mérése, értékelése. Az intézmény év végi értékelési szempontrendszerének kidolgozása. Az óvodavezetés évente készít értékelést az intézmény és egyes folyamatai működésének eredményességéről és hatékonyságáról. Az értékelendő területek: · a vezetői ellenőrzés eredményei, · a partnerek visszajelzései, · a javító, fejlesztő tevékenységek eredményei, · korábban elhatározott intézkedések megvalósulásának vizsgálata, · az indikátorrendszer mutatóinak eredményei, · a minőségfejlesztési munka eredményei. Az értékelés eredményét nyilvánosságra kell hozni, a beszámolót megismerők köre: nevelőtestület, fenntartó. 3.1.4.A minőségirányítási rendszer feltételeinek biztosításaAz óvoda vezetője a minőségirányítási program elkészítésére, működtetésére minőségirányítási csoportot hoz létre. A csoport tagjait és vezetőjét az intézmény vezetője bízza meg. A csoport munkáját közvetlenül az óvodavezető, vagy az általa megbízott személy irányítja, ellenőrzi. 3.2.A minőségirányítási rendszer működése, az óvodánk eddigi minőségügyi múltja
- szülői - klíma - alkalmazotti - önértékelés ·Partneri elégedettség és elégedetlenség felmérése napi, alkalmankénti rendszerességgel beszélgetések, interjúk során - Fenntartó - Nevelési Tanácsadó - Családsegítő Központ - Iskola Igazgatója, tanítói - Gyermekorvos - Fogorvos - Szaktanácsadó ·ISO Minőségbiztosítási Rendszer bevezetésével a minőségi munka fejlesztése, ez iránti elkötelezettség ·Az erősségek megtartása mellett, hiányosságaink feltérképezése és – a lehetőségekhez mérten – annak megoldási módjainak megkeresése és kiküszöbölése A minőségfejlesztő csoport működése Jelen dokumentum a szervezet struktúráját, feladatrendszerét, kapcsolatrendszerét, jogosítványait, kötelezettségeit tartalmazza. CÉL: -az intézményi minőségpolitika megvalósulásának segítése -az intézményi minőségcélok elérésének támogatása -a vezetés és az intézményi folyamatok közötti minőségügyi szemléletű kommunikáció és kapcsolat fenntartása -az intézményi szervezeti működés folyamatos fejlesztésének indukálása. A csoport tagjainak az intézmény vezetője ad megbízást a feladatra A minőségfejlesztő csoport létszáma: 3 fő. A minőségfejlesztő csoport tagjai beosztás szerint: óvodapedagógusok. Működési rendjüket maguk alakítják ki. Vezető: megbízás szerint. Működési jellemzők
-Az intézmény vezetője garantálja a jogszerű működés feltételeit Kedvezmények megállapítása, beépítése -Rendszeres kommunikáció: -Csoportszinten -Csoport – intézményvezető szinten -Csoport – alkalmazotti közösség (vagy kisebb egységei) szinten A kapcsolattartást a csoport és az intézmény vezetője koordinálja Minden formális megbeszélésen feljegyzés, szükség esetén jegyzőkönyv készül – irattározás A csoport – vezetőjének koordinálásával – operatív módon irányítja a MIR működtetését. Ennek érdekében: -Munkatervet készít -Szervezi a feladatok végrehajtását -Kommunikációs csatornákat (belső, külső) működtet - tájékoztat -Ellenőrzi a feladatok végrehajtását -Kezdeményezi az intézményi szervezeti működés fejlesztésének tartalmát, módját (folyamatok további azonosítása, algoritmizálása, szabályozása) -Gondoskodik az adminisztratív fegyelemről (kidolgozza és szabályozza a folyamat közben keletkező dokumentumok tárolási rendjét, biztosítja a követhetőséget, a külső kontrolt) -Kezdeményezi a MIP felülvizsgálatát Fejleszti saját tevékenységét 3.2.1.A partnerközpontú működésCél: A partnerközpontú működés kialakítása, fenntartása, fejlesztése. Az óvodánk minőségfejlesztő csoportja a Comenius I. modell leírása szerint 2005. december 31-ig elkészíti partnerei beazonosítását, meghatározza a kapcsolattartás rendjét. A partnerek igényeinek és elégedettségének folyamatos figyelemmel kísérése, folyamatos kommunikáció biztosítása, a partneri igények és a pedagógiai célok összhangjának megteremtése. Az együttesen, több partnertől jelentkező igények koordinálása, prioritási sorrend megállapítása. A lehetőségekhez mérten az igények kielégítése. Legfontosabb partnereink: - a gyermek, - a pedagógus - nevelőtestület - a szülők - szülői munkaközösség, - a fenntartó önkormányzat és annak bizottságai. A kapcsolatok meghatározása, fenntartásának módja, ápolása az óvoda– egyes esetekben jogszabályokban előírt – kötelessége és érdeke. A jelen minőségirányítási program előírja, hogy azonosítani kell a közvetett partnereket is és meg kell határozni a partnerekkel való kapcsolattartás tartalmát és formáját. Különös tekintettel az alábbi területeken: § gyermek- és ifjúságvédelmi intézmények, § szociális intézmények, § egészségügyi intézmények, § közművelődési, közgyűjteményi intézmények, § pedagógiai szakmai szolgáltató intézmények, § szakszolgáltató intézmények, § sport intézmények, szervezetek. 3.2.1.1.Kommunikáció a partnerekkelCél: meg kell tervezni a közvetlen partnerekkel (gyermekek, szülők, pedagógus és nem pedagógus dolgozók és a fenntartó) a napi működéshez szükséges információk belső áramlásának rendszerét, folyamatát. Partnereink tájékoztatására különböző csatornákat, fórumokat használunk. Ezek intézményesült formai megoldásait nevezzük kommunikációs rendszernek. A szülői partnerkörrel való kapcsolattartásra a következő fórumok hívatottak: szülői értekezlet, fogadóóra, játszódélutánok. Új szülők részére az óvoda bemutatása érdeklődés szerint. A kapcsolattartás egyéb eszközei a személyes információcserére: telefon, fax, e-mail, levél, stb. Pedagógusaink részt vesznek az iskola nyílt napjain, a nagycsoportosokkal ellátogatnak az első osztályba, az óvoda nyílt napjaira ellátogatnak a tanítók. 3.2.1.2.Partneri igény és elégedettség méréseAz eljárás magában foglalja Ø a partnerazonosítás frissítését Ø a felmérés lebonyolítását Ø intézkedési terv készítését Ø a beavatkozás ellenőrzését A partneri igény- és elégedettség felmérésére alkalmazott módszerek az intézmény azon céljait szolgálják, hogy megfelelő információkkal rendelkezzünk az állandó minőségjavításhoz. A szolgáltatásokkal kapcsolatban a minőségügyi rendszer kiépítésével - legalább évente egy-egy partneri kör vonatkozásában - felmérjük partnereink igényeit. A partneri igényfelmérés kiterjed: - elvárásokra, igényekre - elégedettségre, elégedetlenségre - nevelő munkánk véleményezésére Kérdőíveket alkalmazunk a partneri igények, elégedettség felmérésére. A partneri igényfelmérést ezen program alapján első alkalommal 2004. tavaszán végezzük. Ezt követően rendszeresítjük, és dokumentációs rendszerben rögzítjük azokat a kérdőíveket, amelyeket önállóan használunk igényfelmérésre. A körülmények, a változások figyelembevétele érdekében alkalmazott módszerünket és kérdőíveket a minőségügyi vezető irányításával rendszeresen felülvizsgáljuk. Újabb alkalmazás előtt elvégezzük a szükséges módosításokat. A tervezés fázisában összevetjük a partneri igényeket, az intézmény által megállapított szakmai és minőségi követelményeket. A partneri elégedettség kérdőíveinek kiértékelésére statisztikai módszereket alkalmazunk, az adatokat grafikusan is megjelenítjük. Az adatokat és feldolgozásukat minőségügyi feljegyzés formájában rögzítjük. A partneri követelmények felmérését, a szakmai összevetését, teljesítési feltételeket, azok átvizsgálását feljegyzések formájában dokumentáljuk. Az alkalmazott módszerek használatáért a minőségügyi vezető felelős. Panaszkezelés: az intézmény munkatársainak minden egyes partneri panaszt ill. a megelégedettségre vonatkozó észrevételt dokumentálniuk kell, és elemzésre át kell adni a minőségügyi vezetőnek. A partnerek azonosításával, igényeik és elégedettségük mérésével kapcsolatos követelményeket a Comenius I. modell- leírás tartalmazza, ezt követi intézményünk is. A teljes körű partneri igény és elégedettség mérését az intézményi önértékeléssel összhangban, kétévente végezzük. 3.2.2.Humán erőforrás fejlesztése 3.2.2.1.A munkatársak továbbképzéseCél: az emberi erőforrások biztosítása és fejlesztése. · Munkatársak kiválasztása Cél: kiválasztási és betanulási rend működtetése, az intézmény nevelési programjával azonosulni tudó, annak végrehajtásához legjobb tudása szerint hozzájárulni tudó munkatársak alkalmazása. · Továbbképzési rendszer működtetése Cél: a nevelési programban és a minőségirányítási programban megfogalmazott célok megvalósításához szükséges kompetenciák kialakítása, fejlesztése. Alkalmazott dokumentumok: - Továbbképzési terv. - Beiskolázási terv. 6. számú melléklet: A munkatársak kiválasztásának eljárásrendje 3.2.2.2.A munkatársak bevonása a programbaCél: a minőségpolitika megvalósítása érdekében minél több kolléga vegyen részt a program megvalósításában. Az intézmény vezetése személyes példamutatásával segíti a cél elérését. A program eredményes működtetése motivációt jelent a kollégáknak. 3.2.3.Pedagógiai tevékenység3.2.3.1.Helyi programkínálat tervezése, értékeléseCél: a partneri igényeket, az intézmény értékeit, céljait, lehetőségeit, figyelembe vevő foglalkozási kínálat tervezése. A programtervek alapja a jogi előírások és a partneri igényfelmérés eredményei. 3.2.3.2.Pedagógia tevékenység közös követelményeinek érvényesítése· A módszertani kultúra fejlesztése Cél: az óvodánk által vállalt értékeknek, céloknak, feladatoknak megfelelő módszerek, eszközök megismerése, alkalmazása. Megállapodás a célok, feladatok megvalósítását segítő módszerekről, eszközökről.
Cél: a megfelelő eszközök kiválasztása a pedagógusok közös döntése alapján. · A gyermek egyéni útjának végigkísérése, támogatása, személyiségének, képességeinek fejlesztése 3.2.3.3.A pedagógusok együttműködéseCél: az egyes csoportokban dolgozó pedagógusok együttműködésére vonatkozó követelmények meghatározása. A követelményrendszert a MIR fejlesztése kapcsán kidolgozzuk. 3.2.4.Az intézmény mérési és értékelési rendszereAz intézmény vezetése évente, meghatározott szempontok alapján (a fenntartó önkormányzat ÖMIP- ében leírtak) megvizsgálja az intézmény működésének paramétereit a partneri elvárásoknak való megfelelés és a hatékonyság biztosítása érdekében. Az évente elvégzendő értékelések feladata annak vizsgálata, hogy az intézmény, illetve annak egyes folyamatai milyen hatékonysággal működnek. 3.2.4.1.A pedagógiai tevékenység hatékonyságának mérése, értékelése3.2.4.1.1.A munkatársak tevékenységének mérése, értékeléseCél: az intézmény dolgozóinak munkájának mérése, értékelése, ennek folyamatos visszajelzése. A munkatársak teljesítményének megerősítésével, javításával, a szükséges képességek és készségek, a tudás és tapasztalat fejlesztésével az intézmény célkitűzéseinek elérése, a hatékonyság növelése. Az értékelésnek tisztáznia kell a kölcsönös elvárásokat. Az értékelést közösen kialakított, mindenki által ismert szempontrendszer alapján végezzük. A szempontrendszernek összhangban kell lennie az alapdokumentumokkal.
Foglalkozások látogatása és az azokon tapasztaltak megbeszélése, elemzése, értékelése Beszámolók készítése: a) Félévkor a csoportvezetők elemző módon írásban számolnak be a csoportok nevelési- helyzetéről, a nevelőmunka hatékonyságáról, feladatokat, teendőket határoznak meg. b) Nevelési év végén az óvodai tevékenységrendszer egésze hatékonyságának elemzésére, az óvodai éves munkaterv végrehajtásának ellenőrzésére is sor kerül. Az óvodavezető beszámol az óvoda munkájáról, melyet a nevelőtestület megvitatás után elfogad.
A pedagógiai tevékenységgel összefüggő pedagógusi munkát és a technikai dolgozók munkáját (adminisztrációs, ügyeleti, óvodai szintű feladatok végzése) az óvodavezető folyamatosan figyelemmel kíséri és értékeli.
A partnerek körében végzett mérések a teljes alkalmazotti kör munkájának mérésére, elemzésére, értékelésére is legyenek alkalmasak. Alkalmazotti körben végzett önértékelés készítése: Az intézmény vezetése, az érintettek bevonásával a MIR fejlesztése keretében kialakítja, és a gyakorlatban működteti az intézményben foglalkoztatott pedagógus és nem pedagógus alkalmazottak munkájának fenti szempontokat is figyelembe vevő ellenőrzési, értékelési rendjét. Ezt éves ellenőrzési program formájában rögzíti, melyet nyilvánosságra hoz. Partnerek által jelzett és a saját ellenőrzés során feltárt olyan eseteket, amelyekben a szolgáltatások részben vagy egészében nem feleltek meg az előírt vagy a rögzített várható követelményeknek, minden esetben eltérésként, „nem megfelelőségként” kell kezelni. Az észlelt nem megfelelőségek jelzését a partnerektől elvárjuk, a munkatársaktól megköveteljük. A nem megfelelőséget a partnerektől közvetlenül értesülve a minőségügyi csoport feljegyzésben dokumentálja. Ezt követően a minőségügyi csoport javaslatot tesz a korrekcióra, a vezető intézkedést hoz a korrekcióra 3.2.4.1.2.A gyermekek mérése, értékeléseCél: A nevelési, fejlődési folyamat értékelése, pedagógiai mérés, értékelés, melynek alapelveinek, céljainak, módszereinek leírása a nevelési programban található. A mérés, értékelés területei:
3.2.4.2.A vezetői tevékenység hatékonyságának mérése, értékeléseCél: a vezető munkájának mérése, értékelése, ennek folyamatos visszajelzése, a vezetői munka hatékonyságának növelése.
3.2.4.3.Intézményi önértékelésCél: az intézmény teljes körű működésének, eredményeinek, fejlődésének vizsgálata. Az önértékelés meghatározott szempontok alapján legalább négy évente rendszeresen elvégzendő tevékenység. Feladat: · az önértékelés területeinek azonosítása, · az értékelés szintjének meghatározása, · viszonyítási pontok meghatározása, · indikátorrendszer kidolgozása, · az értékelést végzők köre, · az értékelés eszközrendszere, az alkalmazott módszerek, · az információk feldolgozása, · az eredmények visszacsatolása.
A későbbiekben a folyamatok szabályozottságára, a szervezeti kultúra szintjére és a folyamatos fejlesztés alkalmazásának megvalósulására is ki kell terjednie az értékelésnek. 3.2.5.Az intézmény működésének javítása, fejlesztése3.2.5.1.Eredményvizsgálat, visszacsatolásCél: tudatos szervezetfejlesztés. A minőségfejlesztés folyamatának lényegét óvodánk a következő négy kérdésben, illetve a rájuk adható válaszban fogalmazza meg: 1. Mitől lesz jó egy óvoda? 2. A mi óvodánk jó óvoda? 3. Honnan tudjuk? A válasz: intézményi eredmények vizsgálata. 4. Akarom-e, mit tehetünk, hogy jobbá tegyük? A válasz: működtetjük a MIP-et, az intézményi minőségfejlesztést. Ezáltal az óvoda, mint szervezet működését folyamataira bontva figyelemmel kísérjük és az eredményességet mérjük. A mért paraméterek alapján következtetetéseket vonunk le, és visszacsatolásokat építünk be a stratégiai és az operatív tervezésbe, valamint a napi működés szintjére. Ezáltal a MIP felügyeli a teljes működést, segíti a szervezeti működés fejlesztését. 3.2.5.2.Folyamatok azonosítása, szabályozásaCél: a minőségirányításai rendszer megvalósítása során két PDCA ciklus kialakítása. A napi működés során feltárt hibák javítására a kis PDCA ciklus, a mérése, értékelések alapján megfogalmazott fejlesztések folyamatának megvalósítására a nagy PDCA ciklus működtetése. · Indikátorrendszer kialakítása · A folyamatok azonosítása, szabályozása · A minőségirányítási rendszer fejlesztése · A folyamatos fejlesztés Az óvoda vezetése a mérések, értékelések tapasztalatainak összegzése alapján meghatározza a vezetői beavatkozást igénylő javítandó, fejlesztendő területeket. Folyamatos fejlesztés eszközrendszerének kialakítása, működtetése: · problémák, tapasztalatok gyűjtésének módja, · javítási tevékenység (okok feltárása, okok megszüntetése), · intézkedés végrehajtásának ellenőrzése. 3.2.6.A dokumentumok kezelésének rendjeCél: az intézményi céloknak megfelelő működés. Nevelési Program, MIP és az éves munkaterv megismertetése minden év szeptember 30-ig: - a nevelőtestülettel– tanévnyitó értekezleten, -szülőkkel – első szülői értekezleten, Cél: a belső dokumentálás szabályainak kialakítása, a dokumentumok elkészítése. Működést szabályozó dokumentumok aktualizálása Cél: az intézmény belső működési rendjének jogszerű biztosítása: § a szervezeten belül az egyes szereplők jogosítványainak és hatáskörének szabályozása, § az együttműködés, a szervezeten belüli kétirányú kommunikáció fórumainak és működési rendjének szabályozása, § a szervezeten belüli testületek, egyes közösségek egymáshoz való viszonyának, kapcsolatrendszerének szabályozása, § a minőségirányítási rendszer működését támogató szervezeti feltételek, § belső dokumentálás szabályai, § folyamatok eljárásrendjének megismertetése a munkatársakkal, § a szabályozó dokumentumok rendszeres felülvizsgálata. |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||
|