Gárdony,

Posta utcai Óvoda

Vissza a kezdőoldalra

 

HÁZIREND - régi - újat ld. itt PDF-ben

 



A gyermekek jogai

A szülők jogai, kötelességei

A család és az óvoda közös nevelési elveinek kialakítása

Kapcsolattartás, együttműködés lehetőségei a pedagógusokkal

Pedagógiai munka az óvodában

Az óvoda helyiségeinek a szülők által használhatóságának rendje

A gyermekek étkeztetése

A gyermekekkel kapcsolatos egészségügyi szabályok

Egyéb szabályozások

Az intézmény biztonságát garantáló szabályozások

 

Mi, akik az óvoda dolgozói vagyunk, arra törekszünk, hogy minden egyes gyermek, szülő szeretettel, örömmel

 lépje át nap mint nap intézményünk küszöbét, s ezért a következő előírásokat szeretnénk, ha mindenki magáévá tenné.

 

A gyermekek jogai (Közoktatási törvény 10.§)

• A nevelési és oktatási intézményben biztonságban és egészséges környezetben neveljék, oktassák. Óvodai napirendjét életkorá­nak megfelelően alakítsák ki (játékidő, levegőztetés, pihenőidő, étkezés, testmozgás). Biztonsága érdekében az óvodában tartóz­kodása ideje alatt végig pedagógus felügyelete alatt áll.

• A gyerek emberi méltóságának és személyiségének tiszteletben tartása érdekében nem vethető alá embertelen, megalázó bünte­tésnek, testi fenyítésnek, zaklatásnak. Idetartozik az étel erőlte­tése, a levegőztetés megvonása is. A gyereket közvetlen vagy közvetett hátrányos megkülönböztetés nem érheti.

• A gyerek joga, hogy képességének, érdeklődésének megfelelő nevelésben és oktatásban részesüljön.

• Nemzeti, illetve etnikai hovatartozásának megfelelő nevelésben és oktatásban részesüljön (több szülő együttes kérése alapján).

• Vallási, világnézeti, nemzeti vagy etnikai önazonosságát tiszte­letben kell tartani.

• A gyerek nevelése és oktatása az intézmény pedagógiai program­ja alapján történik, mely szerint az ismeretek közlését, átadását tárgyilagosan és többoldalúan kell megvalósítani. Biztosítani kell a foglalkozásokon való részvételét.

• A gyerek cselekvési szabadságát, családi élethez, magánélethez való jogát az óvoda nem korlátozhatja, de a gyerek ezen jogának gyakorlása közben nem veszélyeztetheti saját, illete társai, az óvoda alkalmazottainak egészségét, testi épségét. Nem akadá­lyozhatja viselkedésével a többiek művelődéshez, fejlődéséhez való jogát.

• Családja anyagi helyzetétől függően ingyenes vagy kedvezmé­nyes étkezésben részesülhet.

• A gyerek az intézmény eszközeit (játékok, foglalkozási, fejlesztőesz­közök), berendezéseit (bútorok, rádió, magnó), felszereléseit ingye­nesen, de rendeltetésszerűen használhatja, arra vigyáznia kell.

• Életkorának és fejlettségének megfelelően a napirendben és a házirendben megfogalmazottak szerint vegyen részt saját kör­nyezetének és az általa használt játékok, eszközök rendben tar­tásában.

(lap teteje)

 

A szülők jogai, kötelességei (Közoktatási törvény 13.-14.§)

A szülő jogai

• A szülő joga a szabad óvodaválasztás (állami, egyházi, magán).

A gyereket elsősorban abba az óvodába kell felvenni, amelynek körzetében lakik, illetve ahol a szülője dolgozik. A felvételről az óvoda vezetője dönt. Az óvodaköteles gyerek felvételét a kijelölt óvoda csak helyhiány miatt utasítja vissza. A kötelező felvételt biztosító óvoda nem tagadhatja meg a gyerek felvételét az alábbi esetekben:

ha a gyerek betöltötte a harmadik életévét, és hátrányos hely­zetű,

ha a gyermek a gyermek védelméről és a gyámügyi igazgatás­ról szóló törvény 41. §-a szerint jogosult a napközbeni ellátás igénybevételére,

ha a gyermek felvételét a gyámhatóság kezdeményezte.

• A szülő joga, hogy megismerje a nevelési-oktatási intézmény pe­dagógiai programját, intézményi minőségirányítási programját, szervezeti és működési szabályzatát, házirendjét, és tájékozta­tást kapjon az abban foglaltakról. A házirend egy példányát a be­iratkozáskor a szülőnek betekintés céljából át kell adni.

• Joga, hogy saját gyermeke fejlődéséről, magaviseletéről rend­szeresen részletes és érdemi tájékoztatást, a gyerek neveléséhez tanácsokat, segítséget kapjon. (Csak akkor, amikor az óvónőnek nem az a feladata, hogy a gyere­kekkel foglalkozzon.)

• Az intézmény vezetője és a pedagógus hozzájárulásával részt vegyen a foglalkozásokon.

• Kezdeményezheti szülői szervezet, óvodaszék létrehozását, s ab­ban tevékenyen közreműködhet.

• Az óvodai szülői szervezet (közösség) figyelemmel kíséri a gyerme­ki jogok érvényesülését, a pedagógiai munka eredményességét.

• Megállapításairól tájékoztathatja az intézmény nevelőtestületét és a fenntartót. A gyerekek nagyobb csoportját érintő bármely kérdésben tájékoztatást kérhet az óvoda vezetőjétől, s az adott kérdés megtárgyalásakor, mint a szülői szervezet képviselője, tanácskozási joggal részt vehet a nevelőtestületi értekezleten.

A szülő kötelességei

• A szülő kötelessége, hogy gondoskodjon a gyermeke testi, érzel­mi, értelmi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges feltételekről.

• Biztosítsa gyermeke zavartalan és rendszeres óvodába járását hátrányos helyzetű gyerek esetén hároméves kortól, rendezett körülmények között élő gyerek esetén ötéves kortól. A gyerek a közoktatási törvény 24. § (3) pontja értelmében abban az évben, amikor betölti az ötödik életévét, a nevelési év első napjától (09. O1.) óvodakötelessé válik, mely szerint napi négy órán keresztül óvodai nevelésben kell részesülnie.

A fenti esetekben a gyerek részére nem szűnhet meg az óvodai ne­velés a szülő bejelentése, befizetési kötelezettség elmulasztása, vagy igazolatlan hiányzás miatt. Amennyiben a szülő a gyermeket másik óvodába kívánja elvinni, akkor az új óvoda igazolását meg kell kérni. A visszajelzés hiányában értesíteni kell az illetékes jegyzőt.

• Kísérje figyelemmel gyermeke fejlődését, és a tőle elvárható mó­don segítse a fejlődés folyamatát, valamint a gyerek közösségbe való beilleszkedését, a közösségi élet szabályainak elsajátítását.

• Rendszeresen tartson kapcsolatot a gyermekével foglalkozó pe­dagógusokkal, és részükre az együttnevelés érdekében a szük­séges tájékoztatást adja meg.

• Tartsa tiszteletben az óvoda dolgozóinak emberi méltóságát és jogait. A pedagógus, valamint az ő munkáját segítő alkalmazot­tak a nevelői-oktatói munka, illetve a gyerekekkel összefüggő tevékenysége során büntetőjogi védelem szempontjából közfel­adatot ellátó személyeknek számítanak.

(lap teteje)

 

A család és az óvoda közös nevelési elveinek kialakítása

• Az óvodánkba járó gyerekeket arra neveljük, hogy tanulják meg tisztelni a felnőtteket, szeressék és fogadják el pajtásaik egyéni­ségét, másságát, tudják kifejezni magukat, de legyenek képesek alkalmazkodni is. Az esetleges konfliktusokat ne durvasággal, erőszakossággal, árulkodással oldják meg. Ezen törekvésünk sikerességének érdekében kérjük, hogy otthon is ezeket az alap­elveket erősítsék gyermekeikben.

Például:

ne tegyenek a gyerek előtt indulatos, negatív megjegyzéseket mások gyermekére, annak származására, az óvodára, az ott dolgozó felnőttekre.

ne biztassák gyermeküket verekedésre, még ha előző nap az Önök gyerekét érte esetleg sérelem.

(lap teteje)

 

Kapcsolattartás, együttműködés lehetőségei a pedagógusokkal

• A szülőknek lehetőségük van rá - és igényeljük is -, hogy az óvo­dában folyó pedagógiai munka kialakításában a megfelelő fóru­mokon aktívan részt vegyenek, ötleteikkel segítsék elő a közös gondolkozást.

Annak érdekében, hogy a gyerekeket a nekik legmegfelelőbb módszer szerint neveljük, szükség van igazi, valós együttműkö­désre, nyitottságra és őszinteségre. Komolyabb probléma, konf­liktus, ellentét esetén mindenképpen keressék fel az óvónőt, illetve az óvoda vezetőjét, és velük közösen próbálják megoldani a konkrét helyzetet.

“A gyermekek nagyobb csoportja”- nak fogalma:

bármilyen üggyel kapcsolatos kérdések megtárgyalásakor az óvodáskorúak 75% - át érinti.

• Az együttműködésre alkalmas fórumok:

szülői értekezletek (évente 3-szor)

családlátogatások,

játszódélutánok, nyílt napok, közös rendezvények, kirándulások, ismerkedési nap, Hagyományteremtő Bál, Farsang, Anyák napja, “Ovis csalogató”

fogadóórák (vezetői, óvónői),

az óvónővel való rövid, esetenkénti megbeszélések.

Kérjük a szülőket, hogy se a gyerekkel kapcsolatos, se ma­gánjellegű beszélgetésekre az óvónőt az óvodásokkal való fogla­latossága közben hosszabb időre ne vonják el a csoporttól, mert az előidézheti a baleset kialakulását, és zavarhatja a nevelés-ok­tatás folyamatát! A gyermekükkel kapcsolatban információt, tá­jékoztatást csak a gyerek saját óvónőitől vagy az óvodavezetőtől kérjenek.

A szülői értekezletek és a szülői szervezeti értekezletek idejére kérjük a gyermekek elhelyezéséről gondoskodjanak!

(lap teteje)

 

Pedagógiai munka az óvodában

A mindennapi munkánk során olyan gyermekek nevelésével szeretnénk foglalkozni, akik szeretettel, örömmel jönnek óvodánkba, s készek a befogadásra, az óvónők pedig készek a gyermeki személyiség spontán és tervszerű fejlesztésére.

Célunk egy olyan óvoda működtetése, ahol a családias légkör, a gyermekszeretet, a játék prioritása, a játékba integrált képességfejlesztés és tanulás, a pedagógusok kvalifikált szakmai tudása, az idejáró gyermekek és szülők elégedettsége a legfontosabb szempont.

A gyermekek értékelésének rendje, módja, ideje

Minden óvónő a csoportjába járó gyermekről fejlődési naplót vezet, melyben minden tanév elején felméri a gyermek fejlettségi szintjét és meghatározza a feladatokat, hogy az adott évben hová szeretné eljuttatni.

A tanév végén pedig rögzíti, hogy az év folyamán miben sikerült eredményeket elérni, mi az, ami még fejleszteni való. Ezekhez sikerkritérium táblázatokat használunk.

A beiskolázás feladata az óvodában

Azokat a gyerekeket, akiknél úgy érzi az óvónő, hogy bizonyos területen hiányosságai vannak, bizonytalan a gyermek tudásával, képességeivel kapcsolatban, a Nevelési Tanácsadó vizsgálatát kezdeményezzük.

Gyermekvédelem

A gyermekvédelem a nevelési programunkban kiemelt helyet és szerepet tölt be. Elsődleges szempont a feladat ellátásában a prevenció, a feltárás, a családi háttér megismerése, a segítségnyújtás, a hátrányok enyhítése.

Programunkban ugyancsak kiemelt szerepet kap a hátrányos helyzetű és a tehetséges gyermekek fejlesztésének pedagógiai feladatai, melyek az esélyegyenlőséget biztosítják.

Az oktatás nélküli napok felhasználásának elvei

Pedagógiai dokumentumaink felülvizsgálata (Helyi Nevelési Program, Minőségirányítási Program, SZMSZ)

Minőségi munka célkitűzései, annak megvalósítása

Az óvodában folyó minden olyan feladat, probléma megbeszélése, ami a pedagógiai munkánkkal összefügg.

(lap teteje)

 

Az óvoda helyiségeinek a szülők által használhatóságának rendje

Elsődlegesen az ÁNTSZ előírásait betartva csak az öltözőig kísérhetik gyerekeiket a szülők, de váltócipővel, vagy cipő nélkül megfigyelőként, vagy résztvevőként (az óvónővel egyeztetve) bármikor látogathatják a csoportban folyó munkát.

Szülő a gyermekek mosdóját, WC helyiségét nem használhatja.

Takarítás után a csoportszobába, mosdóba bemenni nem lehet. A csoportszoba elhagyásakor (amikor a szülő az udvarról viszi haza gyermekét) az otthonról hozott tárgyakat a gyermek tegye ki a zsákjába, polcára.

(lap teteje)

 

A gyermekek étkeztetése

Az étkezések időpontja

- folyamatos reggeli     700- 900

- tízórai                            1000

- ebéd                             1130- 1230

- uzsonna                        1500- 1530

A gyermek napi 4-szeri étkeztetésének megszervezése az óvoda feladata, mely élelmiszerekből ételmintát köteles 48 órán át a hűtőben megőrizni. Az ételminta elrakása vonatkozik az otthonról hozott születésnapi, névnapi édességekre is.

Azok a gyerekek, akik 900 óra után jönnek az óvodába, lehetőség szerint reggelizzenek meg otthon, mert azt már nem áll módunkban pótolni.

A kultúrált étkezés szokásait szeretnénk gyermekeinknél kialakítani, - a „kérem”, „köszönöm” szavak váljanak mindennapivá, szokássá, viselkedési normáik részévé.

Az étkezések térítési díjának befizetése minden hónap 12.-15.-e közötti napokon történik reggel 700- 900 óráig egymást követő 2 nap.

Amennyiben a gyermek az étkezésben nem vesz részt, a szülő köteles az adott napon reggel 800 óráig bejelenteni gyermeke hiányzását, mert az élelmezésvezető csak így tudja az étkezési térítési díj megfizetése alól mentesíteni. Ellenkező esetben a gyermek létszámba kerül, így a szülő arra a napra is kötelezhető a térítési díj megfizetésére.

A további napokra a gyermek addig nem mentesül a térítési díj fizetése alól, amíg a szülő be nem jelenti a hiányzást.

A gyermek távolmaradását követő óvodakezdésről előző nap 15 óráig, - de legkésőbb reggel 800 óráig - be kell jelenteni a gyermeket, hogy létszámba tudjuk venni.

A térítési díj mértékét mindig a fenntartó állapítja meg.

Kedvezmények igénybevételére is van lehetőség:

3 gyermek után 50%,

rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesülők 100%,

önkormányzat által megállapított kedvezmények: mindig az adott család anyagi helyzetétől függően állapít meg kedvezményt.

(lap teteje)

 

A gyermekekkel kapcsolatos egészségügyi szabályok

Az óvodában csak teljesen egészséges gyerek tartózkodhat! Beteg, megfázott, gyógyszert, láz- vagy köhögéscsillapítót szedő, még lábadozó gyerek bevétele az óvodába a gyerek biztonságos gyógyulása és a többi gyerek egészségének megőrzése érdeké­ben nem lehetséges. Ilyen esetben az óvónő kötelessége a gyerek átvételének megtagadása.

Az óvónőknek tilos otthonról beküldött gyógyszert beadniuk a gyermeknek a nap folyamán! Kivéve allergia (pipa) és magas láz csillapítására szolgáló készítmények esetén.

Az oktatási év alatt (09.01.-06.15.) egyértelmű betegség esetén a háromna­pos hiányzás után orvosi igazolás bemutatása az ÁNTSZ által előírt szabály.

Az óvónő teendője baleset vagy napközben megbetegedő gyerek esetén: A gyereket haladéktalanul el kell látni, miközben a csoport felügyeletét meg kell szervezni. A baleset súlyosságától függően, il­letve eszméletvesztés, lázgörcs esetén orvosról gondoskodni kell (mentő, orvos kihívása, elszállítása orvoshoz).

Láz, hányás, hasmenés, hasgörcs esetén az óvónő megkezdi a láz csillapítását, majd értesíti a szülőt, hogy minél hamarabb vi­gye el a gyereket. Ezután a szülő gondoskodik az orvos felkeresé­séről. Ilyen esetben a gyerek csak orvosi igazolással jöhet újból óvodába.

Fertőző betegség (rubeola, bárányhimlő, skarlát, májgyulladás, tetű) esetén a szülőnek bejelentési kötelezettsége van. Az intéz­mény pedig a bejelentést követően jelez az ÁNTSZ felé, és fertőt­lenítő takarítást végez.

(lap teteje)

 

Egyéb szabályozások

A gyermek érkezésének és távozásának rendje

Az óvodába kerüléskor a szülővel egységesen kitöltettünk egy kérdőívet, melyen szerepel, hogy ki hozza, viszi a gyermeket, megjelölve a személyek nevét.

Óvodából egyedül gyermek csak akkor távozhat, ha a szülő írásban kéri, és felelősséget vállal érte.

Minden szülőtől elkérjük a telefonszámát, amennyiben a gyermekért zárásig nem jönnek, értesíteni tudjuk őket.

Délutáni elvitelkor a szülők megérkezése után az óvoda nem vállal felelősséget a gyermekért. A szülő megérkezése után is az óvoda dolgozói által kialakított udvari szabályok érvényesek.

Az óvodába járási kötelezettség

A közoktatási törvény 24.§-a 2. bekezdésében rendelkezik: – a gyermek 5 éves korától kötelező óvodai nevelés keretében folyó iskolai életmódra felkészítő foglalkozásokon köteles részt venni.

A felkészítő foglalkozás ideje naponta 4 óra.

A gyermek otthonról behozott tárgyainak, játékainak szabályozása, tiltása

A gyermek naponta egy-egy kedvencet elhozhat, melynek a csoportszobában konkrét helye van. A behozott játékokért, tárgyakért, ékszerekért az óvoda felelősséget nem vállal.

(lap teteje)

 

Az intézmény biztonságát garantáló szabályozások

Az óvoda bejáratának zárása napközben:

Reggel 900 és délután 1500 óra között. Ezen időszak alatt, ha valaki be szeretne jutni az óvoda épületébe, a bejáratnál felszerelt csengőt használhatja.

Amennyiben szülő, hozzátartozó, fenntartó, „idegen” tartózkodik az épületben, az a vezető engedélyével lehetséges.

Az óvoda falitábláin csakis az óvoda profiljával, tevékenységével kapcsolatos kiírások kerülhetnek fel.

A fenntartó engedélye alapján, - amennyiben az alapító okiratban a hasznosítás, mint vállalkozási tevékenység szerepel, - megfelelő szabályozás és a feltételek mellett lehetőség van az épület egyes helyiségeinek kiadására, hasznosítására.

Az intézmény területén párt, politikai célú mozgalom nem működhet.

Dohányzás felnőtteknek csak a kijelölt helyen lehetséges.

Az intézmény óvó-védő előírásai, a bombariadó esetén szükséges teendők minden csoport naplójában megtalálhatók,  melyet kötelezően legalább évente 3-szor, de lehetőség szerint gyakran megbeszélnek, ismételnek a gyerekekkel.

Tűzriadó minden év szeptemberében ismétlésre kerül, melyet a csoportok naplói – a dátum feltüntetésével - tartalmaznak.

 

2004. november 5.

 

 Nagy Vencelné

óvodavezető